15 oktober ZwembadBranche Dag

‘Wij zijn uitgegroeid tot een belangrijke partner voor gemeenten, maar kunnen niet stilzitten’

Dit jaar viert Optisport haar 30-jarig jubileum, een mijlpaal die de organisatie positioneert als een vooraanstaande speler in de sport- en recreatiebranche. Sinds de oprichting in 1994 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een dynamische onderneming die jaarlijks miljoenen bezoekers trekt naar haar sportcentra, zwembaden en ijsbanen in Nederland en België. Het is een moment om terug te kijken, tegelijkertijd wordt ook vol vertrouwen naar de toekomst gekeken. Optisport is klaar om nieuwe uitdagingen aan te gaan en verder te bouwen aan innovatieve en inspirerende sport-, beweeg- en recreatiebelevingen.

Het begon allemaal drie decennia geleden met een zwembad in Bergambacht. Na het succes hiervan volgden meer zwembaden en de rest is geschiedenis. Vijftien jaar geleden startte Michel Kouwenhoven zijn carrière bij Optisport als financieel directeur. Inmiddels is hij algemeen directeur en vertelt over het prille begin. “Met ons toenmalige adviesbureau Drijver & Partners B.V. adviseerden wij sinds 1988 al veel gemeenten over zwembaden, sporthallen en andere maatschappelijke voorzieningen. Voor de exploitatie van zwembad De Hofstee vroeg de gemeente naar onze expertise, van Optisport was destijds nog geen sprake. Het was succesvol en er kwamen meer gemeenten met dezelfde vraag, wat uiteindelijk resulteerde in de oprichting van Optisport Exploitaties.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Grote speler

De focus lag op zwembaden, maar de ambities reikten verder en in 2001 kwam de eerste ijsbaan erbij, de kunstijsbaan in Breda. Drie jaar later volgden fitnessactiviteiten en ontstond er een nieuw fitnessconcept: Optisport Health Club. Inmiddels bestaat de portfolio ook uit sporthallen, buurthuizen en zelfs een theater en is het hoofdkantoor verhuisd naar een groter pand in Tilburg. Met langjarige overeenkomsten bij ruim 80 gemeenten voor het beheer en de exploitatie van ongeveer 300 sportaccommodaties in zowel Nederland als België, is het bedrijf in 30 jaar uitgegroeid tot een belangrijke speler. Eén daarvan is nog steeds het kleinschalige zwembad in Bergambacht, waar het ooit mee begon. In de afgelopen jaren is Optisport een waardevolle partner geworden voor het beheren van sportaccommodaties, volgens Michel vooral door de innovatieve en efficiënte aanpak en de aanhoudende drive om de gebruikservaring voor bezoekers te verhogen. “Niet alleen de kwaliteit van de exploitatie en de faciliteiten heeft onze aandacht, ook de beleving van onze gasten. Continu werken wij aan ons aanbod en zoeken steeds naar nieuwe producten en activiteiten om niet alleen te voorzien in de behoefte van onze bezoekers, maar hen ook te verrassen. Dit alles heeft ons gebracht waar we nu zijn, maar het betekent zeker niet dat wij nu kunnen stilzitten.”

Lees ook: ‘Mijn kracht ligt in het verbinden van de juiste mensen’

Op maat én uniformiteit

Eén van de producten die Michel uitlicht is de zwemles. “Onze zwemlessen zijn ontworpen om kinderen op een speelse en veilige manier vertrouwd te maken met water. Een uniek aspect daarbij zijn de mascottes Zed en Sop die de lessen leuker en interactiever maken, waardoor kinderen enthousiast en gemotiveerd blijven. De mascottes zijn ook verwerkt in het lesmateriaal en de communicatie met ouders. Hierdoor ontstaat een herkenbare en aantrekkelijke leeromgeving die verder gaat dan het leren van zwemvaardigheid.” Optisport kijkt voortdurend naar zijn producten om te zien hoe deze het beste aansluiten bij de doelgroep. “Je moet altijd scherp blijven, je kunt niet voortborduren op successen uit het verleden. De bezoeker van het zwembad is ook niet meer hetzelfde. De diversiteit is groter, men hecht veel meer waarde aan flexibiliteit en is alsmaar op zoek naar iets nieuws.” Michel illustreert dit met het buitenbad. “Vroeger kocht men een abonnement en ging men vanzelfsprekend de hele zomer zwemmen. Tegenwoordig is er veel meer concurrentie, het recreatief aanbod is toegenomen. Je moet dus veel meer doen om bezoekers te trekken. Gelukkig kunnen wij hier goed op inspelen en kijken we continu naar nieuwe ontwikkelingen.” Hierbij wordt ook zeker gekeken naar de lokale behoeften van een zwembad, terwijl uniformiteit belangrijk blijft. “Per zwembad kan het aanbod wisselen, maar onze activiteiten worden overal op dezelfde manier aangeboden. Met de managers kijken wij naar de wensen van hun bezoekers, het is altijd op maat. Maar doordat de producten overal hetzelfde zijn, is de signatuur van Optisport wel overal herkenbaar.”

Lees verder in ZwembadBranche #94

Wil jij de volgende editie van ZwembadBranche ook (thuis) ontvangen? Meld je dan aan voor een gratis abonnement via deze link.

advertentie

Hellebrekers