15 oktober ZwembadBranche Dag

‘Aan ons de taak om iedereen het zwembad in te krijgen én te houden!’

AquaFitness is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het zwembad. Van Bewegen met Ouderen tot het actievere AquaRobics, van dansen in het water met AquaZumba tot pittige trainingen zoals Aquabootcamp. Het is daarmee ook meer dan alleen ‘AquaGym’. Het is een waardevolle aanvulling op het totale programma, bevorderlijk voor een gezonde levensstijl en het kan voor extra inkomsten zorgen in het zwembad. Daarmee dus een absolute meerwaarde voor de samenleving in het algemeen en het zwembad in het bijzonder.

Katrien Lemahieu, geboren in België, zag als tiener de markt naar bewegen in water groeien. “Ooit startte ik als zwemmonitor in drie West-Vlaamse baden, waar toen vooral de baby- en peuterlessen nieuw en trendy waren. Daar kwam later het AquaGym’en ook bij.” Voor haar studie verhuisde Lemahieu even later naar Nederland en ging daar ook werken in het zwembad. “Hier maakte ik de opkomst van AquaRobics en AquaJogging van dichtbij mee. Mijn passie voor het bewegen in het water nam alleen maar toe en ik pakte elke kans aan om mijn expertise uit te breiden. Zo kwam ik ook in contact met andere lesgevers AquaFitness in binnen- en buitenland en waardoor ik, en mede ook door simpelweg veel geluk, in Amerika terechtkwam.” Uiteindelijk leidde dat tot het oprichten van haar eigen opleidingsinstituut Kataqua waarmee zij tot op de dag van vandaag veel opleidingen en bijscholingen in Nederland en België verzorgt.
“Het is gaandeweg uitgegroeid tot een grote onderneming, maar bovenal vind ik het nog steeds heel leuk om mijn passie voor het bewegen in het water over te brengen op anderen. Ook draai ik zelf nog graag een lesje mee en ga ik naar het buitenland om bij te blijven.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de luchtbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Internationaal

Wat als klein begon, is inmiddels een gerenommeerd instituut. Na vele buitenlandse uitnodigingen voor het uitwisselen van lesgevers internationaal, kwam Lemahieu in contact met de AEA (Aquatic Exercise Association), dé wereldwijde organisatie die leidend is voor de certificering tot ‘AquaFitness Professional’. “Vrij snel daarna kreeg ik de kans om ITS (International Training Specialist) te worden voor AEA en vanaf toen ging het als een sneltrein, ook internationaal. Ik mag daardoor ook officieel aftoetsen voor de AEA, in zowel Nederland als België. Zo zijn er al vele lesgevers op weg naar deze ‘Golden Standard’, maar de groei is nog steeds enorm. Elk jaar komen er weer nieuwe lesgevers bij, groeit het aantal opleidingen en groeit de markt. Ook in zwembaden wordt de vraag steeds groter voor deze activiteiten.” Omdat Lamahieu vaak internationaal aan het ‘werk’ mag, leert ze nog elke dag en blijft ze op de hoogte van de hedendaagse trends. “Ik ga graag naar Portugal en Italië, dit zijn in Europa de leidende landen qua aantal lesgevers ten opzichte van de gigantische vele lessen die daar worden gegeven. Maar ook in Frankrijk groeit de markt, Duitsland kent dan weer een gesubsidieerd systeem waar we iets van kunnen leren en Spanje is hét land voor recreatief trainen in water, vooral in het hoogseizoen. Landen als Japan, China en Korea bieden dan weer een meer de Oosterse vorm, vaak te zien in dynamische AquaYoga lessen of de rustigere werkvormen als AiChi of zelfs Watsu. In Amerika is AquaTherapie vooral groeiende, wat ook een potentiële markt voor Europa is. Australië kent dan weer een strengere cultuur waar lesgevers aantoonbaar competent moeten zijn en ook Afrika vindt nu de weg naar bewegen in het water. Genoeg inspiratie dus van over de hele wereld.”

Lees ook: Bewegen bij lage rugklachten: aquasporten

Positieve trend

Het is overduidelijk dat de potentie groot is. In het kader van sportiviteit, maar ook om de klant die zoekt naar een manier om gezond te bewegen te bedienen, is het interessant om hierop te focussen. Daarbij kan het zorgen voor aanwas van nieuwe klanten. Maar Lemahieu benadrukt dat het opzetten van een aqua-activiteit in het zwembad zeker niet vanzelfsprekend is. “Het is niet zo simpel als het misschien nu lijkt. Een lesgever die vanuit de aerobic- en fitnesswereld komt, moet echt worden omgeschoold. De basisbewegingen zijn anders, het water biedt een natuurlijke weerstand die niet voelbaar is op het droge en, niet onbelangrijk, het type klant is toch echt wel anders. Daarnaast staat een lesgever in een warme, vochtige omgeving les te geven, is het gebruik van muziek niet altijd gewend en is er nog steeds een grijs, duf imago merkbaar.” Zelf heeft Lemahieu het ook ervaren in de afgelopen decennia. Toch ziet zij een positieve trend. “Het groeit gestaag en dat is mooi om te zien. De potentie is groot en de klant-retentie in zwembaden blijkt zelfs hoger te zijn dan bij het ‘sporten op het droge’, waar vaak wordt gewisseld van sportschool na een bepaalde periode. In het zwembad zijn klanten stabieler, ze blijven langer hangen.” Voor Lemahieu ook het bewijs dat je zo je klanten kan binden. Uiteraard onder voorwaarde dat het structureel goed wordt aangeboden en er voldoende vakidioten zijn zoals Katrien die aquafitness gewoon te tof vinden om te geven.

Lamahieu blijft dan ook zeker volhouden en uitbreiden, vanuit de volle overtuiging dat des te meer lesgevers er zijn, ook te meer mensen (gezond) in beweging worden gebracht. “Zeker in een tijd waarin de bewegingsarmoede als een pandemie is benoemd, het aantal mensen met overgewicht alleen maar meer wordt en de vergrijzing toeneemt, is bewegen in het water van groot belang. Het houdt je vitaal en ook als bewegen lastiger wordt door een beperking of ouderdom, kun je vaak nog steeds zwemmen. Dus aan ons de taak om iedereen het zwembad in te krijgen én te houden!”

Dit artikel verscheen eerder al in ZwembadBranche #94

Wil jij de volgende editie van ZwembadBranche ook (thuis) ontvangen? Meld je dan aan voor een gratis abonnement via deze link.


advertentie

Pomaz