15 oktober ZwembadBranche Dag

Fotograferen voor social media: 9 tips

Foto’s zijn belangrijk in social media posts omdat ze direct de aandacht trekken en emoties oproepen, wat essentieel is in de vluchtige wereld van online content.  Visuele content wordt sneller verwerkt door het menselijk brein dan tekst, waardoor foto’s helpen om de boodschap krachtiger over te brengen.  Bovendien verhogen foto’s de betrokkenheid, zoals likes, reacties en shares, wat de zichtbaarheid en het bereik van jouw post, en dus jouw bedrijf/merk, vergroot. In een tijdperk waarin mensen overspoeld worden met informatie, maken foto’s hét verschil tussen een post die opvalt en een die over het hoofd wordt gezien. De Social Media Monteur heeft 9 tips die je kunnen helpen.

1. Fotografeer mensen

Mensen zijn van nature geneigd om zich te identificeren met andere mensen, wat foto’s met gezichten persoonlijker en aantrekkelijker maakt. Deze foto’s roepen vaak emoties op en vertellen verhalen, waardoor de kijkers zich meer verbonden voelen met de content en de persoon of het merk erachter. Daarnaast verhogen foto’s van mensen de authenticiteit en geloofwaardigheid van de posts. Als mensen niet herkenbaar in beeld willen, fotografeer dan de rug.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



2. Gebruik goed licht

Goed licht gebruiken bij foto’s is belangrijk omdat het de beeldkwaliteit aanzienlijk verbetert. Goede verlichting zorgt voor heldere, scherpe beelden en brengt kleuren beter tot hun recht. Dit maakt foto’s aantrekkelijker en professioneler, wat de aandacht van de kijkers trekt.
Ga als fotograaf voor een raam staan en fotografeer vanuit deze positie. Met het licht mee dus. Zet het onderwerp niet voor het raam, want dan heb je tegenlicht.

Lees ook: Zo maak je mooie foto’s in het zwembad met je smartphone

3. Beeldkwaliteit

Foto’s  met een goede resolutie, scherpte en kleurweergave zijn aantrekkelijker en trekken meer aandacht. Ze helpen ook om de boodschap duidelijker over te brengen. Denk aan scherpte en beeldkwaliteit. Zoom dus niet teveel in en probeer je hand zo stil mogelijk te houden.

4. Achtergrond

Zorg dat je genoeg achtergrond in beeld houdt. Bijknippen kan altijd nog bij het plaatsen op social media. Voldoende ruimte rondom het onderwerp maakt het namelijk gemakkelijker om de afbeelding bij te snijden of aan te passen voor verschillende social media kanalen.

5. Geen flits

Het gebruik van de flitser kan resulteren in hard en direct licht, wat onnatuurlijke schaduwen en fel licht veroorzaakt. Vooral af te raden bij het fotograferen van mensen, omdat gezichten hard worden belicht en onaantrekkelijke schaduwen krijgen. Gebruik de flitser alleen in donkere ruimtes.

6. Schone lens

Stof, vuil of vingerafdrukken op de lens kunnen de beeldkwaliteit behoorlijke verminderen en resulteren in onscherpe, troebele of vlekkerige foto’s. Zorg dus dat de lens van je camera schoon is, ook als je een smartphone gebruikt.

7. Geen collages

Maak geen collages. Zo kunnen de foto’s nog per social media kanaal worden aangepast.

8. Onbewerkt

Houd de foto’s onbewerkt. Op die manier kunnen ze nog in een bepaalde huisstijl worden gemaakt.

9. Horizontaal/verticaal

Maak zowel horizontale als verticale foto’s. Hierdoor zijn de foto’s geschikt voor alle social media-uitingen, zoals stories en berichten op andere social media-kanalen.

Zin om aan de slag te gaan? De Social Media Monteurs hebben deze tips in een handige, gratis, infographic gezet zodat je dit altijd bij de hand hebt, download het hier

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met één van de Social Media Monteurs. 


advertentie

Pomaz