15 oktober ZwembadBranche Dag

‘In de loop der tijd is er wel wat veranderd’

De gemeente Terneuzen telt vijf buitenbaden. In Axel, Sas van Gent, Koewacht, Zaamslag en Terneuzen kunnen waterliefhebbers de hele zomer hun hart ophalen. Het zijn geliefde plekken voor de bewoners, maar ook hier is te merken dat de tijden wel zijn veranderd. De jeugd komt niet meer standaard elke dag met mooi weer zwemmen en helaas is ook bij deze buitenbaden beveiliging nodig om het voor alle bezoekers aangenaam te houden.

Foto: studio ArteP

Op 1 juni zijn de zwembaden geopend, na weken van hard werken door de medewerkers. Tamara van Bunderen, werkzaam bij de Vliegende Vaart, heeft zich wekenlang ingezet om alles op orde te krijgen. “We zijn al zo’n acht weken bezig om de zwembaden toegankelijk te maken voor bezoekers. Mensen realiseren zich vaak niet hoeveel werk daarin zit als ze een duik nemen,” vertelt ze. 


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Schoolgaande jeugd

Alle medewerkers van de zwembaden in Terneuzen werken hieraan mee en om echt de laatste puntjes op de i te zetten, zijn alle binnenbaden de week voor de opening twee dagen dicht. “Wij hebben die tijd echt nodig om alles gereed te maken. Daarna werken wij zelf ook in het buitenbad, het leszwemmen en de doelgroepactiviteiten staan even stil. Voorheen wisselden wij nog wel eens, was het buitenbad bij mooi weer open en bij slecht weer kon je naar het binnenbad. Maar dat was geen werkbare situatie en dus zijn alleen de buitenbaden nu het buitenseizoen open.” Van de 5 buitenbaden, zijn de 3 grote zwembaden de hele week open en de 2 minder grote baden alleen in het weekend. “We hadden het graag anders gezien, maar we hebben te weinig personeel. Een paar baden helemaal sluiten is geen optie, dat willen de omwonenden niet. Daarom hebben we de openingstijden aangepast.” Wat ook de reden is dat de buitenbaden niet al eind april opengaan. De medewerkers zijn dan nog nodig in de binnenbaden en het is lastig om toezichthouders te vinden voor de buitenbaden. “We werken veel met schoolgaande jeugd en eerder lukt simpelweg niet omdat zij dan nog naar school moeten. Het is al lastig voor buitenbaden in de zomervakantie omdat je geen vaste uren kunt beloven. Bij een slechte zomer werk je immers niet veel en bij een mooie zomer juist wel. We kunnen ook niet al het personeel van het binnenbad inzetten, door de vakantieperiode is de bezetting daarvan niet volledig.”

Lees ook: Lekker zwemmen in de openlucht: dit móet je weten om niet te verbranden

Losse verkoop

Waar vroeger veel abonnementen werden verkocht, zijn het nu vooral losse kaarten die men koopt. “Voorheen kwamen de kinderen altijd een duik nemen als het maar een beetje mooi weer was en dan loont een abonnement wel. Nu is men meer afwachtend en kijkt eerst hoe de zomer verloopt. Met een goed begin zien we al snel een stijging in de abonnementenverkoop. Maar blijft het zomerse weer uit, dan hoeven we daar niet veel van te verwachten.” Waarbij Tamara meteen aanvult dat het begin niet al te best was. “Het eerste weekend was door het minder goede weer geen groot succes. Met soms maar enkele bezoekers hebben we niet zo’n fijne start gemaakt. Gelukkig kunnen we altijd rekenen op onze banenzwemmers. Zij zijn echt heel trouw, er zijn er zelfs die inmiddels hun ‘eigen’ baan hebben. Voor de meesten is het ook fijn omdat zij nu naar hun buitenbad in de buurt kunnen in plaats van naar het binnenbad dat vaak verder weg ligt.” Maar gelukkig zegt dit nog niet alles over het seizoen en kan het nog alle kanten op. “Wij hebben alleen niet zoveel aan een mooie nazomer, op 1 september sluiten alle buitenbaden. De zwemlessen starten dan weer op en het personeel moet terug naar het binnenbad.”

Overlast

Voor de losse verkoop konden mensen voorheen kaartjes kopen aan de kassa, maar dat is nu niet meer mogelijk. Een aantal jaren geleden had men te maken met veel agressie wat leidde tot een onaangename sfeer. “Er kwam veel jeugd onaangekondigd naar het zwembad en dat zorgde bij de kassa al voor problemen. Men wilde niet betalen of was vervelend richting de kassière. In het zwembad viel men bezoekers lastig en er werd niet geluisterd naar de toezichthouders.” Om hiertegen op te treden, is besloten beveiliging in te schakelen.

Lees verder in ZwembadBranche #94

Wil jij de volgende editie van ZwembadBranche ook (thuis) ontvangen? Meld je dan aan voor een gratis abonnement via deze link.

advertentie

Pomaz