15 oktober ZwembadBranche Dag

Innovatie Challenges Sportbedrijf Rotterdam: Zwemtotem en Aquatic Interactive zorgen voor vernieuwing

In de Rotterdamse zwembaden zag het Sportbedrijf nog vooral een traditioneel aanbod en dat moest anders. Met het uitbrengen van een challenge voor (interactieve) sport- en speltoepassingen voor bestaande zwembaden en één voor nieuwe zwembaden ging men op zoek naar innovaties om het zwemmen in de havenstad nog aantrekkelijker te maken. De beste 5 mochten deze week hun concepten voor de jury pitchen, waarna meteen de winnaars bekend zijn gemaakt. Binnenkort staat er dus een totem in het Rotterdamse zwembad die je vertelt dat je een bommetje moet maken en een duikplank die de hoogte van je spetters meet.

Challenge 1: interactieve sport- en speltoepassingen voor bestaande zwembaden

Voor de eerste challenge was men op zoek naar een mobiele toepassing voor de 8 binnen- en 2 buitenbaden die het zwemmen en de zwemlessen leuker maken voor kinderen zodat ook de effectiviteit verbetert. Hét idee dat er volgens de jury met kop en schouders bovenuit stak, was de Zwemtotem van Peerdrops. Mark Andrik, mede-oprichter van Peerdrops, legt het uit: “Je moet de Zwemtotem zien als een boei die aan de kant ligt of in het water drijft. Wanneer kinderen aan de Zwemtotem draaien, krijgen ze een bepaalde uitdaging. Dat kan zijn ‘maak een bommetje’, maar ook de opdracht om de rugslag goed uit te voeren. Bij Peerdrops zijn we constant bezig om kinderen te laten zien dat alles leuker is als je het leuker maakt. De Zwemtotem is een eenvoudig concept waarmee kinderen spelenderwijs kunnen leren.” Voor Marijn Eggen, projectmanager van de challenges bij Sportbedrijf Rotterdam, ook exact de reden waarom Peerdrops heeft gewonnen. “Juíst door de eenvoud van het concept, is het van hoge kwaliteit. De Zwemtotem is ook al helemaal doorontwikkeld, dus die kunnen we snel inzetten. En niet onbelangrijk, het kan ook heel goed worden gebruikt tijdens de zwemlessen. Het doel is om er aan het eind van dit jaar eentje werkbaar in een zwembad te hebben, maar misschien zelfs al op meerdere locaties.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met het schoonmaken en schoonhouden van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Winnaars Mark Andrik (links) en Johannes Kok (rechts) van Peerdrops en Ed ten Klooster (midden) Manager Zwembaden Sportbedrijf Rotterdam

Challenge 2: interactieve sport- en speltoepassingen voor nieuwe zwembaden

De tweede challenge was juist gericht op een toepassing voor nieuwe zwembaden, in het bijzonder het nieuwe zwembad in Overschie dat in 2026 opent. De belangrijkste eis was dat het geschikt moet zijn voor alle leeftijden en moet motiveren. Voor de jury blonk hierin het duo Christiaan Jansen en Peter de Man uit met de Aquatic Interactive. Een sport- en spelplatform met het doel om zwemmen interactiever en leuker te maken, zo licht Peter toe. “Het bestaat technisch gezien uit twee delen, een ICT-platform en een hub waarop we alles kunnen aansluiten zoals verlichting en waterjets. Deze hub kun je vervolgens ook constant uitbreiden. Hierdoor kun je blijven ontwikkelen en het systeem aanpassen aan de behoeften.” Daarnaast noemt Peter nog twee specials. “De eerste is een duikplank met camera’s en meetinstrumenten waarmee je een replay van je sprong kunt bekijken of zien wie de hoogste spetters maakt. De tweede boeilijnen van LED verlichting waarmee je je persoonlijk record, of die van een ander, met je mee kan laten bewegen.” Marijn geeft aan dat het een close call was voor het Sportbedrijf, maar de doorslag gaf de flexibiliteit en diversiteit. “De mogelijkheden zijn eindeloos en dat maakt het ook tijdloos. De komende jaren zullen we dit concept verder gaan ontwikkelen en testen, zodat we het kunnen uitrollen in bijvoorbeeld Overschie.”

Winnaars Christiaan Jansen (links) en Peter de Man (midden) en Ed ten Klooster (rechts) Manager Zwembaden Sportbedrijf Rotterdam

Sports + Vitality heeft Sportbedrijf Rotterdam begeleid met het uitzetten van de challenges, van de eerste opzet tot aan de scouting en selectie. Er waren 30 verschillende inschrijvingen, waarvan 5 internationale. Daar is een top 5 uitgekomen die afgelopen dinsdag 26 april voor de jury moesten pitchten.


advertentie

Hellebrekers