15 oktober ZwembadBranche Dag

Rust en balans in de ‘gouden weken’ van de zwemlessen

Na een lange zomervakantie zijn nu alle scholen weer begonnen. Maar niet alleen de scholen, ook de zwemlessen starten weer op. Het opstarten gaat echter niet altijd vanzelf. In de vakantie zijn de kinderen een heel ander ritme gewend en was er veel vrijheid. Nu moet iedereen weer in ‘het gareel’ en het vraagt even tijd om hieraan te wennen. De eerste weken van het schooljaar, ook wel de ‘gouden weken’ genoemd, zijn dan cruciaal.

Uitdaging

De eerste weken zijn kinderen druk bezig om te wennen en hun plek weer te vinden. In de klas, maar ook in de zwemles. Het is daarom belangrijk dat kinderen in deze periode de kans krijgen om tot rust te komen en niet overprikkeld raken. Ze leren om elkaar en de regels te verkennen, om te gaan met (nieuwe) routines en weer te wennen aan alle activiteiten die op hen afkomen. Veel kinderen hebben hier niet zo heel veel moeite mee en zijn snel weer gewend. Maar voor anderen kan dit echt een uitdaging zijn.


Ben jij op zoek naar een leverancier van LED verlichting voor in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Gouden weken

Deze ‘gouden weken’ zijn dan cruciaal en om de start soepel te laten verlopen, is het van belang in deze weken bewust rust te creëren. Kinderen moeten veel verwerken en daarom is een goede balans in de les tussen inspanning en ontspanning voor hen heel belangrijk. Hierbij heeft ieder kind natuurlijk zijn eigen manier van prikkelverwerking. De informatie die binnenkomt via de zintuigen—oftewel alles wat ze zien, horen, voelen en ruiken—is bij iedereen weer anders. Wanneer het prikkelfilter niet goed werkt, kunnen kinderen overprikkeld raken en daardoor stress ervaren, snel geïrriteerd raken of moeite hebben met concentreren. Sommige kinderen kunnen juist onderprikkeld zijn, wat betekent dat er te weinig prikkels binnenkomen. Deze kinderen kunnen onrustig en impulsief zijn of juist sloom en ongeïnteresseerd overkomen.

Lees ook: (Weer) naar zwemles? Zo bereid je een kind goed voor

Goede start

Als lesgever is het belangrijk om te beseffen dat niet elk kind dat zich druk, boos of ongeduldig gedraagt, meteen overprikkeld is. We hebben allemaal onze grenzen en het is aan ons om deze goed te bewaken. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat alle kinderen deze ‘gouden weken’ op hun eigen manier goed doorkomen? Hier zijn enkele tips om de overgang na de vakantie wat soepeler te laten verlopen en ervoor te zorgen dat kinderen niet alleen fysiek, maar ook mentaal goed kunnen wennen, waardoor ze een goede start kunnen maken waar ze het hele jaar profijt van hebben.

  1. Creëer een rustmoment: Begin de zwemles met een rustig moment om de kinderen te laten landen en zich te concentreren op wat komen gaat.
  2. Herhaal en bevestig regels: Neem de tijd om de basisregels en routines van de zwemles regelmatig te herhalen, vooral in de eerste weken. Dit geeft kinderen duidelijkheid en helpt bij het creëren van een veilige en voorspelbare omgeving.
  3. Balans tussen inspanning en ontspanning: Wissel intensieve oefeningen af met rustigere activiteiten om overprikkeling te voorkomen.
  4. Stimuleer sociale interactie: Moedig kinderen bewust aan om met elkaar samen te werken tijdens de les. Dit kan helpen bij het versterken van groepsgevoel en het verminderen van spanning. Bijvoorbeeld door duo-oefeningen of spelletjes die teamwork bevorderen.
  5. Observeer en pas aan: Houd de reacties van de kinderen nu extra goed in de gaten en pas je les aan indien nodig.
  6. Stimuleer op een positieve manier: Geef positieve feedback en erken de inspanningen van de kinderen, ook als ze nu wat moeite hebben met het vasthouden van hun concentratie en het vinden van rust.


advertentie

XS2 voor Zwembaden